Prístup k
danej problematike môže byť značne
rozdielny, nakoľko doteraz nebola, alebo
bola len v malej miere spracovaná v odbornej
historickej literatúre. Riadiť sa metódami
histórie umenia a architektúry je obtiažne,
i keď sa dobové architektonické prvky
uplatňujú na fortifikačných stavbách, ale
nie sú nositeľmi typických vlastností
opevnenia. Vývoj fortifikačných článkov a
zdokonaľovanie fortifikačných systémov boli
závislé predovšetkým od používaných bojových
prostriedkov, vývoja foriem útočnej a
obrannej vojny, teda od činiteľov
vzdialených estetickým názorom. Kompozícia
architektonických hmôt fortov a bastiónov
bola v prvom rade podmienená svojej funkcii.
Z toho dôvodu architektúru určuje maximálna
účelovosť jednoducho komponovaných objektov
s akcentom na tektoniku stavby, ktorá i
vizuálne pôsobí skeleticky pevne a
monumentálne.
Všetky interiéry
sú klenuté, vytvorené z tehál, a to
spôsobom, ktorý svojou dôslednosťou vysoko
prevyšuje funkciu stavby. Využívajú sa
všetky typy valenej klenby, najčastejšie s
polkruhovým a segmentovým oblúkom a pri
vytváraní streleckých postavení vzniká
klenba s lunetami. Všade sa presviedčame o
vysokej účelovosti a jednoduchosti funkcií
článkov stavby determinovaných maximálnou
odolnosťou proti útoku nepriateľa. Projekty
a plány vyhotovilo počas niekoľkých
desaťročí Ženijné riaditeľstvo v Komárne,
ktoré bolo pravdepodobne zriadené začiatkom
19. storočia. Dôležité je upozorniť na
grafické merítko plánov a zameraní, ktoré sú
vyjadrené vtedajšou siahovou sústavou
33.
Päť bastiónov Palatínskej línie je
svojou dispozíciou v podstate rovnakých.
Odlišujú sa od seba len nepatrnými rozmermi,
uhlami bastiónov a zalomením krídiel
retranchementov. Táto nepatrná odlišnosť nie
je ani tak závislá od daností terénu, ako od
nutnosti zabezpečenia vzájomnej
obranyschopnosti. Projektanti využili zásadu
vyslovenú ešte Danielom Specklem, podľa
ktorej boky bastiónov majú byť kolmé na
čiaru obrany. Čiara obrany bola rovnobežná s
priekopou medzi dvoma bastiónmi a bola
totožná s jej kontreskarpou pri susednom
bastióne.
Touto
konštrukciou vznikla požiadavka zalomenia
kurtín a vodných priekop v polovici úseku
medzi bastiónmi. Na zalomenom úseku boli
vybudované menšie medzibastióny, ktoré
slúžili pre obranné postavenie ťažkého
delostrelectva a boli prístupné dvoma
postrannými rampami z priekopy. Boky a líca
samotných bastiónov sú po obvode armované
silným kamenným murivom. Takisto eskarpy a
kontreskarpy sú kamenné. V hrdle bastiónu je
situovaný retranchement s dvojitou funkciou
– obrannou i ubytovacou. V priestore dutého
bastiónu na kapitále sa nachádza delový
rondel stavebne naviazaný na stred
retranchementu. Na monumentalitu stavby
poukazujú napr. tieto parametre bastiónu
II.:
Hrdlo bastiónu (šírka) 210 m
Bok bastiónu (dĺžka) 60 m
Líce bastiónu (dĺžka) 108 m
Výška eskarpy 7 m
Líca na hrote zvierajú 145° uhol
Nárožie bastiónu má 110° uhol
Uzavretý
okruh kazematných komunikácií jedného
bastiónu je približne 720 m. Ak k tomu
prirátame komunikačné galérie vedúce v
telese kurtín, ktorých dĺžka medzi bastiónmi
je cca 360 m, tak len v Palatínskej línii
predstavuje dĺžka kazematných komunikácií
cca 5000 m.
Prepojenie medzi vnútorným priestorom
obrannej línie a územím mimo mesta
zabezpečovali dokonale chránené brány:
-
pri bastióne
I. – Bratislavská brána (Presburger
Thor) vystavaná v roku 1844 podľa návrhu
Pietra Nobileho v klasicistickom štýle
34
-
pri bastióne
III. – Gútska brána (Guttaer Thor) s
architektonickými znakmi neorenesancie
-
brány vo
Vážskej línii s padacími mostami
pripomínajú architektúru romantizmu
konca 19. storočia.
Hlavne pri
týchto objektoch pevnostného systému Komárna
sa stretávame s estetizujúcimi snahami
odrážajúcimi dobovú architektonickú tvorbu.
Jednotlivé objekty Palatínskej a Vážskej
línie boli vybudované v priebehu tridsiatich
rokov: od konca 30-tych rokov po koniec
60-tych rokov 19. storočia, s jednou dlhšou
prestávkou. Sú to objekty, ktoré vznikali
súčasne, a teda nemôžeme hovoriť o nejakých
fázach stavby či o ďalších podstatných
prestavbách. Ešte v období pôvodného
využitia, t. j. v druhej polovici 19.
storočia a v prvej polovici 20. storočia,
boli najmä v interiéroch vykonané menšie
stavebné úpravy. Dve väčšie stavebné úpravy
boli vyvolané výstavbou železničných tratí.
Jedna z
nich – do Új Szőnyu (dnes v Maďarskej
republike) viedla cez opevnenie medzi
bastiónmi I.–II., druhá – trať do Dunajskej
Stredy (budovaná v r. 1896) – medzi
bastiónmi III.–IV. Tieto trate však boli
zakomponované do fortifikačného systému a
ich vstupy boli opevnené. Technika stavby,
čo sa týka konštrukcií a použitého materiálu
je pri výstavbe objektov rovnaká. Pre veľké
nároky na materiál sa pristúpilo ku
kombinovanej technike. Základným stavebným
materiálom je kameň (biely vápenec z
kameňolomu Dunaalmás), kvalitne vypaľovaná
tehla a zemina. Tieto doplňuje ružový
vápenec (kameňolom Süttő) používaný na
rímsy, ostenia vstupov a šambrány okien, v
niektorých prípadoch i na vytvorenie
kamenného sokla. V hĺbke viacerých
deštrukcií je vidieť, že jadro murív tvoril
lomový kameň (resp. miešané murivo), ktoré
je na lícach fasád obložené jednou či dvoma
vrstvami tehál alebo jednou vrstvou do líca
opracovaných kamenných kvádrov.
Tento kamenný
obklad je riešený ako riadkové murivo alebo
ako kyklopské murivo – z polygonálnych
kvádrov. V oboch prípadoch ložné a styčné
škáry do seba tesne zapadajú, čo dokladá
precíznu kamenársku prácu. Tehlové fasády
majú zásadne kamenný sokel a na nárožiach sú
spevnené kamenným kvádrovaním. Dokonalé
kladenie tehál i pri klenutí nadpraží okien
a portálov dávalo možnosť zvýrazňovať škáry,
ktoré svojou kresbou výtvarne doplňovali
vzhľad fasády. Z toho dôvodu neboli vôbec
omietané, alebo boli potiahnuté len veľmi
jemnou vrstvou do žlto-okrova sfarbenej
omietky, na ktorej sa škára zvýraznila
dokresbou. Fasády ukončuje rímsa z ružového
vápenca, opatrená okapovým nosom. Všetky
murárske, kamenárske a ostatné remeselné
práce boli vykonané na vysokej kvalitatívnej
úrovni. Stavba je výsledkom nekonečnej
pracovnej ľudskej aktivity dokladajúca až
stredoveký charakter novým technologickým
riešením.
33. V tretej štvrtine
18. storočia boli zavedené vo vojenskej
správe jednotné fortifikačné miery
(fortifikations Maas). Z
projektovo-technickej dokumentácie vyplýva,
že jedna fortifikačná siaha (fortifications
Klafter-1°) má hodnotu 1,95 m.
1° jedna siaha = 195,000 cm = 6’ šesť
stôp
1’ jedna stopa = 32,500 cm = 12”
dvanásť palcov
1” jeden palec-cól = 2,700 cm = 12’”
dvanásť liniek
1’”jedna linka = 0,225 cm
t.j. 1°=6’=72”=864’”
(Rozpis siahovej miery podľa A.Romaňáka:
Pevnost Terezín. Ústí nad Labem 1972.),
späť
34.. Nápis na architráve západného
priečelia Bratislavskej brány: FERDINANDUS
i. IMPERATOR AUSTRIAE HUNGARIAE REX H.N.V.,
späť
|