Po obsadení Budína Turkami v roku 1541 je
Ferdinand I. nútený zdokonaľovať
fortifikácie a budovať nové, modernejšie.
Vyhotovením plánu komárňanskej pevnosti
pravdepodobne poverili Pietra Ferraboscu,
ktorý navrhol viacuhlový bastiónový systém
10.
Za projektantov komárňanskej pevnosti sa
považujú aj Testa, Castaldo a Decius.
23. marca
1546 sa začala výstavba bastiónovej
pevnosti. Murárske práce usmerňovali
Giovanni Maria de Speciecasa, po ňom Di
Dalmatio Bartolagi, vodné stavby Mathias
Dusco, Venzel Cservenka a Paul Puls.
Dozorcovia výstavby boli: Michael Schick
(1546–1550), Leonhard Müller (od roku 1550)
a Francisco Benigno (po roku 1552).
Stavebným majstrom bol v roku 1550 Ihon
Maria de Speciecasa. Fortifikačné práce
viedol v roku 1551 D. Castaldo
11.
Podľa hlásenia Francisca Benigna sa v roku
1557 zdokovaľovali už len zemné valy a
prehlbovali sa vodné priekopy. Tým sa i
ukončila výstavba tzv. Starej pevnosti. Rok
1550 na pamätnej tabuli nad bránou pevnosti
podľa všetkého označuje rok stavby portálu
12.
Považujeme
za pravdepodobné, že stavitelia pevnosti
nemali dostatočné skúsenosti, a hlavne
nepoznali vzťahy terénu ku geologickému
podložiu, pretože jarná povodeň v roku 1570
spôsobila také obrovské škody, že sa zrútila
časť kurtín (podľa hlásenia hlavného
stavebného dozorcu kapitanátu Urbana Süessa
– vyslaného do Komárna). Pod osobným vedením
U. Süessa bola pevnosť v rokoch 1572–1592
znovu postavená. Na týchto prácach sa
podieľali svojimi odbornými posudkami ďalší
zahraniční experti: Nemec Daniel Speckle a
Talian Carlo Theti
13.
Nová, podľa talianskeho
vzoru navrhnutá, zdokonalená a prebudovaná
pevnosť zažila zaťažkávajúcu skúšku v roku
1594, keď sinanský paša so stotisícovým
vojskom celý mesiac bez úspechu obliehali
pevnosť. Z výstavby pevnosti tej doby (z
roku 1572) už máme presnú pôdorysnú schému,
ktorá svedčí o tom, že tvar obvodových
obranných zoskupení sa dodnes vôbec
nezmenil.
K ďalšej
dôležitej fortifikačnej činnosti došlo v
dobe panovania Leopolda I. (1658–1705), keď
v rokoch 1663–1664 padli do rúk Turkov Nové
Zámky, čím sa obranná reťaz prelomila. Z
tohto podnetu nariaďuje Leoplod I. výstavbu
hlavne dvoch pevností: pevnosti Leopoldov
neďaleko Hlohovca, ktorá mala zabrániť
tureckému prenikaniu na Považie a tzv. Novú
pevnosť v Komárne. Prvá etapa výstavby Novej
pevnosti trvala do roku 1663, kedy boli
vykonávané len práce na zemných valoch. Po
roku 1663 sa začala II. etapa výstavby, v
ktorej namiesto dočasných zemných valov
postupne budovali bastióny a kurtíny z
kameňa a pálených tehál. Práce sa
uskutočnili na základe projektov
francúzskeho inžiniera Franza Wymesa
14,
s využitím poznatkov najmodernejšej
talianskej a francúzskej fortifikačnej
architektúry. Dôkladná výstavba Novej
pevnosti bola ukončená v roku 1673
15.
Priblížme
si túto bastiónovú dvojpevnosť (Stará a Nová
pevnosť) podľa medirytiny G. Bouttatsa
vyhotovenej na základe projektov F. Wymesa.
Stará pevnosť ostala v pôvodnom tvare tak,
ako ju vybudovali v 16. storočí. Prehĺbili a
rozšírili len vodnú priekopu deliacu ju od
Novej pevnosti. Pred hlavnou bránou Starej
pevnosti bol vybudovaný nepravidelný ravelín
so zalomenou prístupovou cestou, chrániaci
vstup do pevnosti podobne ako cornichon.
Nová pevnosť budovaná v 17. storočí splnila
dávnejšiu myšlienku zosilnenia Starej
pevnosti. Bola na väčšej rozlohe ako stará,
tiež v tvare päťuholníka a jej dva východné
bastióny sa voľne pripájali za vodnou
priekopou k dvom západným bastiónom Starej
pevnosti. Z piatich bastiónov Novej pevnosti
bol najväčší západný (stredný) s hrotom
smerujúcim k mestu. Na sever i na juh od
neho boli situované dva ravelíny, z ktorých
južný, s padacím mostom, mal i úlohu chrániť
hlavnú bránu pevnosti, ktorá bola umiestnená
v strede kurtíny medzi západným a južným
bastiónom
16.
Široká vodná priekopa okolo obvodových múrov
sledovala tvar Novej pevnosti. V hradbách
boli vybudované kazematy, z ktorých do
priekopy vyúsťovalo niekoľko poterien. Okolo
Starej a Novej pevnosti postavili v tomto
období i kontreskarpy s krytou cestou a s
niekoľkými zhromaždiskami. Na uvedenom pláne
Gaspara Bouttatsa sa zachovali aj
pomenovania jednotlivých fortifikačných
článkov Novej pevnosti: juhovýchodný bastión
– bastión sv. Krištofa, juhozápadný bastión
– bastión anjela strážneho, západný
(stredný) bastión – bastión Madony,
severozápadný bastión – bastión sv. Xavera,
severovýchodný bastión – bastión sv.
Ľudovíta, severný ravelín – ravelín cisára a
južný ravelín – ravelín cisárovnej.
Zhrnúc
tieto poznatky môžeme konštatovať, že v
druhej polovici 17. storočia predstavovala
komárňanská pevnosť na svoju dobu vyspelú,
dokonalú fortifikačnú stavbu na Slovensku a
jednu z prvých svojho typu v strednej
Európe.
Ten istý osud, ktorému počas obrovskej
povodne v roku 1682 padli za obeť mnohé
budovy mesta, postihol i mohutnú dvojpevnosť
a podstatne ju poškodil. Cisár Leopold I.
priznal Komárnu dostatok finančných
prostriedkov na opravu hradieb a na úpravu
valov bol k dispozícii Dippenthalov pluk.
Opravená pevnosť prežívala posledné boje
tureckých vojen v roku 1683, keď spojenci
Turkov – kuruci Imricha Thökölyho nastúpili
pod jej hradbami. Obliehanie a dobývanie
komárňanskej pevnosti sa však opäť skončilo
neúspešne
17.
Turecká
armáda utrpela v roku 1683 pod Viedňou
závažnú porážku. Tým sa začala 16-ročná
vojna, počas ktorej sa celé Uhorsko
oslobodilo spod tureckého jarma. Táto zmena
znamenala podstatný prevrat v živote
Komárna. Hraničná pevnosť stráca na svojom
význame a starostlivosť o údržbu pevnosti
klesla na minimum. Dve veľké zemetrasenia v
rokoch 1763 a 1783 – najmä druhé, epicentrum
ktorého bolo v blízkosti pevnosti, na dlhší
čas spečatili jej osud. Armádne veliteľstvo
usúdilo, že oprava pevnosti nie je
rentabilná a z toho dôvodu odvelilo z nej
svoje vojská. Pozemok pevnosti daroval cisár
Jozef II. mestu a budovy boli v roku 1784
predané na dražbe
18.
Až napoleonské vojny dali podnet k
obnovovaniu pevnosti v roku 1808.
10. Pietro Ferrabosco
(nar. okolo 1512 Lugano - umr. 1599?) -
staviteľ, maliar, sochár talianskeho pôvodu.
Od 40-tych rokov 16. storočia až do roku
1588 žil vo Viedni a pracoval v cisárskych
službách, najmä ako staviteľ pevností a
poradca pri opevňovacích prácach v Uhorsku,
Sedmohradsku, Štajersku, Gorízii a na
Slovensku v Nitre, Trnave, Trenčíne,
Bratislave a Komárne.,
späť
11. Kecskés L.: c.d. str.204.,
späť
12. Text pamätnej tabule na portálom
Starej pevnosti: FERDIN ROM IMP GERMANIAE
HUNGARIAE ET BOHEMIAE REX zc INFANS
HISPANIAE ARCHIDUX AVS DVX BVRGVNDIAE ZC AD
MDL.,
späť
13. Kecskés L.: c.d. str.204.,
späť
14. F.Wymes sa opieral o
návrhy Carla Thetiho.,
späť
15. Kecskés L.: c.d. str.207.,
späť
16. Nápis na pamätnej tabuli nad
vstupom do Novej pevnosti: LEOPOLDI: ELE:
ROM: IMP: HUNG: AC: BOH: REGIS: ARCHID: AVS:
-c: GVBERNATORE: COMMORNI: CAROLO: LVDOVICO:
S: R: I: COMITE: AB HOFFKIRCHEN: BELLI:
CONSILARIO: CAMMERARIO: COLLNELLO: GENERALI:
CAMPI: MARESCHALLI: LOCVMTENENTE: -c: OPERA:
OMNIA: EX: CESPITIBUS: CONSTRUCTA: IAMQ:
DILAPSA: RESTAURAT: EXTERNA: AD: MELIOREM:
DEFENSIONIS: STATUM: REDACTA: SUNT-ANNO:
MDCLXXIII:,
späť
17. Kecskés L.: c.d. str.208.,
späť
18. Rovács A.: A Komáromi vár
leszerelése. Komáromi Lapok roč. XXII., č.
30, Komárno 1901.,
späť
|