I. ZÁKLADNÉ OKRUHY ČINNOSTI:
1. Obrana a ochrana
2. Protipožiarna ochrana
3. Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
II. ROZPIS ÚLOH:
1. Úlohy riadenia a organizovanie obrany a ochrany
a) Úsek krízového plánovania
• Útvar pripravuje podklady na rokovanie pre krízový štáb mesta
• Pripravuje podklady na vyhodnocovanie bezpečnostnej situácie a krízových situácií krízovým štábom mesta.
• Zabezpečuje prípravu podkladov a materiálov na plnenie úloh krízovým štábom mesta, ktorými sa realizujú rozhodnutia krízového štábu mesta v období krízovej situácie.
• Spolupracuje na realizácii opatrení nariadenej čiastočnej, alebo všeobecnej mobilizácie ozbrojených síl.
• Zabezpečuje prípravu podkladov pre činnosť krízového štábu mesta
• Zabezpečuje úlohy tajomníka krízového štábu mesta.
• Spolupracuje na vypracovaní návrhu plánu práce krízového štábu mesta na kalendárny rok a na návrhu ročného plánu hlavných úloh na úseku obrany, vnútornej bezpečnosti a ochrany pre MsÚ Komárno.
• Podieľa sa na príprave materiálov na rokovanie krízového štábu mesta a vedie jeho dokumentáciu.
• Organizuje a vykonáva odbornú prípravu vedúcich odborov a oddelení a ďalších predurčených zamestnancov mestského úradu na úseku podpory obrany a vnútornej bezpečnosti.
• Spolupracuje s políciou pri riešení opatrení v období krízovej situácie na úseku zabezpečenia verejného poriadku a dopravy.
• Podieľa sa na zabezpečení prípravy a rozvoja obrany mesta.
• Spolupracuje na príprave koordinácie činnosti mesta na krízovú situáciu.
• Spolupracuje na príprave opatrení na riešenie krízových situácií.
• Plní úlohy ustanovené štátnymi orgánmi pri príprave na riešení krízových situácií a pri ich riešení mimo času vojny a vojnového stavu.
• Spolupracuje pri uskutočňovaní civilného núdzového plánovania a kontrole civilného núdzového plánovania mesta v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu.
• Spolupracuje na organizovaní odbornej prípravy krízového štábu mesta pri príprave na krízové situácie.
b) Úsek hospodárskej mobilizácie
• Útvar spolupracuje pri uplatňovaní požiadaviek na nariadenie a vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie u obvodného úradu.
• Spolupracuje pri zriaďovaní výdajní odberných oprávnení podľa rozhodnutia obvodného úradu a vytvára materiálne a organizačné podmienky na ich činnosť po vyhlásení mimoriadnych regulačných opatrení.
• Pripravuje uplatnenie požiadaviek na odberné oprávnenia na obvodnom úrade.
c) Úsek ochrany utajovaných skutočností
• Útvar metodicky usmerňuje, koordinuje a kontroluje ochranu utajovaných skutočností v oblasti personálnej, administratívnej, fyzickej, objektovej, priemyselnej bezpečnosti a technických prostriedkov.
• Pripravuje vykonanie bezpečnostnej previerky pre stupeň utajenia „Vyhradené" a plní úlohy súvisiace s predkladaním materiálov a návrhov na určenie osoby, ktoré sa majú oboznamovať s utajovanými skutočnosťami podľa príslušného stupňa.
• Vykonáva poučenie a oboznámenie určených osôb s povinnosťami pri ochrane utajovaných skutočností, vedie zoznam funkcií, pri ktorých výkone sa môžu oprávnené osoby oboznamovať s utajovanými skutočnosťami.
• Pripravuje podklady pre Národný bezpečnostný úrad na zabezpečenie žiadosti o certifikáciu mechanických zábranných prostriedkov slúžiacich na ochranu budov a priestorov, v ktorých sa nachádzajú utajované skutočnosti a na technické zabezpečovacie prostriedky.
• Vypracúva metódy ochrany a bezpečnostný projekt na technické prostriedky, na ktorých sa vytvárajú, kopírujú alebo inak rozmnožujú, spracúvajú, prenášajú, ukladajú alebo uchovávajú utajovane skutočnosti.
• Vo vymedzenom rozsahu kontroluje výkon spisovej služby a manipulácie, ukladania a ochrany utajovaných skutočností vo vlastnom úrade a zabezpečuje vedenie evidencie administratívnych pomôcok, evidenciu oprávnených osôb pre stupeň utajenia „Vyhradené", evidenciu zániku oprávnených osôb a evidenciu a zoznamy oprávnených osôb.
• Spolupracuje na zabezpečení archivácie a vyraďovania utajovaných skutočností
• Vedie protokoly, v ktorých sa evidujú utajované skutočnosti, ktoré vznikli z činnosti úradu ako aj tie, ktoré došli do úradu.
• Vedie evidenciu interných predpisov, ktoré obsahujú utajované skutočnosti a evidenciu utajovaných skutočností, ktorých charakter vyžaduje dlhodobé utajenie.
d) Riadenie mesta v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu
• Útvar pripravuje podklady na činnosť krízového štábu mesta.
• Spolupracuje pri koordinácii činnosti podnikateľov a právnických osôb pri civilnom núdzovom plánovaní.
• Pripravuje podklady na výkon opatrení na riešenie krízových situácií.
• Pripravuje podklady na uskutočnenie civilného núdzového plánovania.
• Spolupracuje pri plnení úlohy ustanovené vládou a v rozsahu určenom vládou aj ústredným krízovým štábom, krajským úradom a obvodným úradom pri príprave na riešenie krízových situácií.
• Vyžaduje poskytnutie pomoci od obvodného úradu.
• Zhromažďuje osobné údaje o počte osôb a totožnosti osôb v rozsahu meno, priezvisko, pobyt a rodné číslo, ktoré sa v čase krízovej situácie nachádzajú na území mesta.
e) Civilná ochrana obyvateľstva
• Útvar vypracúva plán ochrany obyvateľstva, oboznamuje sa s havarijnými plánmi podnikov a prevádzok na svojom území a informuje obyvateľstvo o postupe pri mimoriadnej udalosti,
• koordinuje plnenie úloh v súčinnosti s právnickými osobami, podnikateľmi a s ostatnými fyzickými osobami,
• spolupracuje pri riadení záchranných, lokalizačných a likvidačných prác, ak nepatria do pôsobnosti orgánov štátnej správy, právnických osôb alebo podnikateľov na území mesta,
• uskladňuje, ošetruje a zabezpečuje výdaj materiálu civilnej ochrany jednotkám civilnej ochrany zriadenými mestom a prostriedkov individuálnej ochrany obyvateľstvu mesta pre ktoré tieto prostriedky nezabezpečujú právnické osoby alebo podnikatelia; prostriedkami individuálnej ochrany sa rozumejú prostriedky na ochranu dýchacích ciest a očí proti účinkom nebezpečných látok, najmä počas vojnového stavu,
• podľa potreby určuje vhodné ochranné stavby použiteľné na ukrytie obyvateľstva a zabezpečuje ich potrebné úpravy,
• spolupracuje pri vykonávaní hlásnej služby na území mesta a spolupracuje pri poskytnutí nevyhnutnej a okamžitej pomoci v núdzi, najmä prístrešie, stravu alebo inú materiálnu pomoc obyvateľstvu mesta a osobám nachádzajúcim sa na území mesta,
• spolupracuje pri plánovaní, vyhlasovaní, riadení a zabezpečení evakuácie a poskyt-nutí núdzového ubytovania a núdzového zásobovania evakuovaným,
• spolupracuje pri vytváraní jednotiek civilnej ochrany z obyvateľstva mesta a pri zabezpečení ich akcieschopnosti,
• spolupracuje pri zabezpečení a vykonávaní prípravy jednotiek civilnej ochrany mesta a v spolupráci s verejnoprávnymi inštitúciami s humanitným poslaním spolupracuje pri zabezpečení prípravy obyvateľstva na sebaochranu a vzájomnú pomoc,
• pripravuje podklady na vyhlásenie a odvolanie mimoriadnej situácie a ustanovenie režimu života obyvateľstva na území mesta v prípade vzniku mimoriadnej udalosti a neodkladne o tom informuje obvodný úrad,
• vedie evidenciu evakuovaných osôb a zoznamy evakuovaných osôb podliehajúcich brannej povinnosti s uvedením evakuačného miesta odovzdáva príslušnej vojenskej správe,
• hospodári s pridelenými finančnými prostriedkami na civilnú ochranu,
• vyžaduje náhradu skutočných výdavkov vynaložených na civilnú ochranu, ktoré sa financujú zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu miestne príslušného obvodného úradu.
2. Úlohy protipožiarnej ochrany
Útvar sa:
• podieľa sa v rozsahu svojej pôsobnosti na vytváraní podmienok na plnenie úloh ochrany pred požiarmi u MsÚ Komárno,
• podieľa sa na udržiavaní akcieschopnosti DHZ mesta a na zabezpečení jeho materiálno-technického vybavenia,
• spolupracuje pri zabezpečovaní odbornej prípravy mestského hasičského zboru,
• vypracováva a vedie dokumentáciu ochrany pred požiarmi mesta,
• spolupracuje pri údržbe hasičskej zbrojnice, zabezpečení zdroja vody na hasenie požiarov,
• spolupracuje pri označovaní a udržiavaní voľných nástupných plôch a príjazdových ciest, ktoré sú súčasťou zásahových ciest, na vykonanie hasiaceho zásahu hasičských jednotiek,
• spolupracuje pri vykonávaní preventívno-výchovnej činnosti na území mesta,
• pripravuje podklady na rozhodnutie opatrení na odstránenie nedostatkov, ktoré môžu viesť k vzniku požiaru, alebo k sťaženiu záchrany osôb a majetku a kontroluje plnenie týchto opatrení,
• pripravuje podklady pre rozhodnutie o vylúčení veci z používania,
• spolupracuje pri zabezpečovaní odbornej prípravy veliteľa, preventivára a strojníka a členov DHZ mesta a členov kontrolných skupín mesta.
3. Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
Útvar spracováva a koordinuje koncepciu politiky BOZP na MsÚ Komárno, ktorá obsahuje zásadné zámery, ktoré sa majú dosiahnuť v oblasti BOZP, program jej realizácie, obsahujúci najmä postup, prostriedky a spôsob jej vykonania. Pravidelne ho vyhodnocuje a podľa potreby aktualizuje.
Ďalej v rámci BOZP:
• Zabezpečuje pravidelnú odbornú prípravu, školenia zamestnancov BOZP.
• Spolupracuje pri vydávaní pravidiel a pokynov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci v súlade so zákonnými predpismi.
• Spolupracuje pri kontrole dodržiavania príslušných právnych a ostatných predpisov na zaistenie BOZP na MsÚ Komárno.
• Spolupracuje na informovaní zamestnancov a zástupcov zamestnancov o stave zaistenia BOZP, hlavne v oblasti eliminácie rizík na pracoviskách.
• Zabezpečuje vykonanie komplexnej previerky BOZP, navrhuje opatrenia na odstránenie nedostatkov zistených previerkou.