Potrebujete radu? Neviete ako vybaviť? Stačí zavolať na HOTLINE – 035/28 51 205 – v čase od 8:00 hod. do 16:00 hod. počas pracovných dní a naši zamestnanci Vám radi pomôžu a poskytnú potrebné informácie, prípadne Vás nasmerujú na príslušný odbor Mestského úradu Komárno. Vaše otázky môžete posielať aj e-mailom na adresu: info@komarno.sk.
Poradíme, ako a kde vybaviť nasledovné konkrétne záležitosti
Čo robiť, ak nájdem strateného alebo zatúlaného psa?
Ako nahlásiť túlavé či uhynuté zvieratá?
Pri náleze strateného, zatúlaného alebo túlavého psa je potrebné kontaktovať
- Mestskú políciu Komárno na t. č. 159 alebo 0911/935 981 nonstop,
- uhynuté a túlavé zvieratá iného druhu je potrebné nahlásiť na Mestskú políciu Komárno nonstop na vyššie uvedené tel. čísla.
Ako a kam nahlásiť nefunkčné verejné osvetlenie?
Nefunkčné verejné osvetlenie je možné zahlásiť:
a.) Mestskú políciu Komárno na t.č. 159
b.) na Oddelení životného prostredia Mestského úradu Komárno telefonicky na t.č. 035/2851321
c.) priamo spoločnosti IMPULZ LIGHT s.r.o. Komárno
- telefonicky na t.č. 035/7713002
- mimo pracovnej doby: Záznamník na uvedenom tel. čísle
- e-mailom il@impulzlight.sk
Kde mám nahlásiť suchý, nebezpečný príp. neorezaný strom?
Podnety môžete smerovať priamo na Odbor rozvoja a životného prostredia Mestského úradu Komárno
- telefonicky 0352851362 alebo
- e-mailom zp@komarno.sk
Neodniesli vám smeti? Potrebujete poradiť ako triediť odpad?
Informácie môžete požiadať na Odbore rozvoja a životného prostredia Mestského úradu Komárno
- telefonicky 035/2851362 alebo
- e-mailom zp@komarno.sk
Našli ste rozbitú lavičku alebo poškodené príp. nebezpečné hracie zostavy na detských ihriskách?
Problém môžete nahlásiť na Odbore rozvoja a životného prostredia Mestského úradu Komárno
- telefonicky 035/2851379 alebo
- e-mailom zp@komarno.sk
Našli ste čiernu skládku odpadu? Veľká tráva, burina na mestských pozemkoch?
Uvedené nedostatky môžete smerovať spoločnosti KN SMART SERVIS, a.s.
- cez kontaktný formulár: https://www.knsmart.sk/kontakty/
- e-mailom: info@knsmart.sk
- telefonicky na nasledujúcich číslach:
0918343955 /zeleň
0905989508 /odpady
Kde mám nahlásiť upchaté ďažďové vpusty?
Čistenie dažďových vpustov zabezpečí spoločnosť KOMVaK, a.s..
Nahlásiť, kde sa nachádzajú upchaté vpusty, môžete prostredníctvom
- webovej stránky www.komvak.sk alebo
- telefonicky 0850777999, 035/ 7722277
Máte ďalšie otázky, podnety, problémy týkajúcich sa hmotných vecí, ktoré môžu byť upratané, opravené, vymenené, alebo odstránené ale neviete kde ich máte posielať?
Môžete ich nahlásiť
- e-mailom odkazprestarostu@komarno.sk alebo
- prostredníctvom portálu https://www.odkazprestarostu.sk/
Následne podnety nasmerujeme na príslušný odbor (oddelenie resp. referát) mestského úradu.
Ak máte otázky, pripomienky alebo námety, ktoré sa týkajú administratívnych záležitostí a neviete, ako a kde môžete vybaviť konkrétnu záležitosť, poradíme Vám. Stačí zavolať na HOTLINE – 035/2851205 – v čase od 8:00 hod. do 16:00 hod. počas pracovných dní a naši zamestnanci Vám radi pomôžu a poskytnú potrebné informácie, prípadne Vás nasmerujú na príslušný odbor Mestského úradu Komárno. Vaše otázky môžete posielať aj e-mailom na adresu: info@komarno.sk.
Tlačivá
Zásady o podmienkach prideľovania nájomných bytov a nájme bytov vo vlastníctve mesta Komárno s účinnosťou od 01.01.2022
Zoznam bytov, zoznam žiadateľov, počet pridelených bytov a ďalšie informácie nájdete tu.
Vážení občania.
Mestský úrad Komárno, oddelenie daní a poplatkov Vám dáva na vedomie nasledovné:
V súlade s ustanoveniami zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov do 31. januára 2025 je povinnosť podať priznanie k dani z nehnuteľnosti pre tých občanov a ostatné subjekty, ktorí v roku 2024
- nadobudli do vlastníctva nehnuteľnosť ( kúpou, darom, dedičstvom, kolaudáciou),
- ubudla im nehnuteľnosť ( predajom, darovaním, búracím povolením),
- zmenili sa skutočnosti podstatné na vyrubenie dane (stali sa držiteľmi ŤZP preukazu, zmenili trvalý pobyt mimo mesta /sídlo).
Občania, ktorí v minulom roku dovŕšili 65 rokov a viac, nemusia požiadať o úľavu na dani, táto sa im bude uplatňovať automaticky v súlade so zákonom a platným VZN č. 2/2023 o miestnej dani z nehnuteľností.
Daňové priznanie nemusia podávať ani občania, u ktorých nenastali žiadne zmeny a majú podané priznanie k dani z nehnuteľností v súlade s údajmi vedenými v katastri nehnuteľností, resp. v súlade so skutočnosťou.
Zároveň vyzývame občanov a subjekty, aby oznámili prípadné zmeny v dani za psa (úhyn, sterilizácia, …) a na miestnom poplatku za komunálne odpady na rok 2025.
Ak už boli zmeny nahlásené v predošlom období, nie je potrebné ich nahlasovať opakovane.
Upozorňujeme občanov, že nárok na zníženie alebo odpustenie poplatku za rok 2024 si treba uplatniť najneskôr do 30 dní po skončení zdaňovacieho obdobia, t. j. do 30. januára 2025, inak nárok na zníženie alebo odpustenie poplatku v súlade s platným zákonom zaniká.
Žiadame občanov, aby si svoje zákonné povinnosti splnili v termínoch podľa zákona, tak ako je vyššie uvedené.
Mesto Komárno vyzýva svojich občanov, aby v čo najkratšej dobe uhradili svoje nedoplatky na dani z nehnuteľnosti, na dani za psa a na miestnom poplatku za komunálne odpady, nedoplatky za nájomné za nebytové priestory, za pozemky a za záhrady. V opačnom prípade začne Mesto Komárno vykonávať úkony smerujúce k vymoženiu nedoplatkov.
Kontakty na pracovníkov oddelenia daní a poplatkov nájdete na web stránke mesta Komárno: LINK
Mesto Komárno vyberá miestne dane a miestny poplatok v zmysle zákona č. 582/2004 o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálny odpad a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov a v súlade s všeobecne záväznými nariadeniami mesta platnými na zdaňovacie obdobie
Od roku 2020:
VZN č. 15/2019 o miestnej dani o nehnuteľnostiach LINK
VZN 17/2012 o miestnych daniach za psa, za užívanie verejného priestranstva, za ubytovanie, za predajné automaty, za nevýherné hracie prístroje, za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta v znení neskorších predpisov LINK,
VZN 16/2019 o miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady na území mesta Komárno LINK
Od roku 2024:
VZN Mesta Komárno č. 2/2023 o miestnej dani z nehnuteľností LINK
VZN Mesta Komárno č. 3/2023 o miestnej dani za psa LINK
VZN Mesta Komárno č. 4/2023 o miestnej dani za ubytovanie LINK
VZN Mesta Komárno č. 5/2023 o miestnej dani za nevýherné hracie prístroje LINK
VZN Mesta Komárno č. 6/2023 o miestnej dani za predajné automaty LINK
VZN Mesta Komárno č. 7/2023 o miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady na území mesta Komárno LINK
Od roku 2025:
VZN Mesta Komárno č. 13/2024, ktorým sa mení a dopĺňa VZN č. 7/2023 o miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady na území mesta Komárno LINK
Daň z nehnuteľnosti
Čo zahŕňa daň z nehnuteľností:
a) daň z pozemkov,
b) daň zo stavieb,
c) daň z bytov a z nebytových priestorov v bytovom dome.
Čo je zdaňovacím obdobím?
Zdaňovacím obdobím je kalendárny rok.
Kto je daňovníkom dane z nehnuteľností?
Daňovníkom je vlastník pozemku, stavby, bytu alebo nebytového priestoru v bytovom dome.
Daňovníkom môže byť aj správca, nájomca alebo užívateľ pozemku, stavby, bytu alebo nebytového priestoru v bytovom dome, ak sú splnené podmienky uvedené v § 5, § 9 a §13 zákona 582/2004 Z. z.
Kedy vzniká a kedy zaniká daňová povinnosť?
Daňová povinnosť vzniká 1. januára zdaňovacieho obdobia nasledujúceho po roku, v ktorom sa daňovník stal vlastníkom, správcom, nájomcom alebo užívateľom nehnuteľnosti, ktorá je predmetom dane, a zaniká 31. decembra zdaňovacieho obdobia, v ktorom daňovníkovi zanikne vlastníctvo, správa, nájom alebo užívanie nehnuteľnosti.
Na vyrubenie dane z nehnuteľností je rozhodujúci stav k 1. januáru zdaňovacieho obdobia. Na zmeny skutočností rozhodujúcich pre daňovú povinnosť, ktoré nastanú v priebehu roka, sa neprihliada, ak zákon č. 582/2004 Z. z. neustanovuje inak.
V prípade nadobudnutia nehnuteľnosti vydražením alebo dedením v priebehu roka/zdaňovacieho obdobia/ daňová povinnosť vzniká prvým dňom mesiaca nasledujúceho po dni, v ktorom sa vydražiteľ / dedič stal vlastníkom nehnuteľnosti.
Dokedy a kto podáva daňové priznanie?
Daňové priznanie k dani z nehnuteľností je daňovník povinný podať do 31. januára zdaňovacieho obdobia.
Daňové priznanie podáva ten, komu vznikla nová daňová povinnosť podľa stavu k 1. januáru zdaňovacieho obdobia a ten komu nastali zmeny skutočností už nahlásených v daňovom priznaní.
Daňovník, ktorý nadobudne nehnuteľnosť vydražením alebo dedením v priebehu zdaňovacieho obdobia, je povinný podať priznanie do 30 dní odo dňa vzniku daňovej povinnosti.
Tlačivá daňového priznania sú k dispozícii na Mestskom úrade Komárno, Pevnostný rad č. 3, Oddelení daní a poplatkov, č. dverí 18. alebo si ich môže daňovník stiahnuť aj z webovej stránky mesta Komárno.
LINK
Doklady, ktoré daňovník prikladá k daňovému priznaniu:
Doklad o vlastníctve: rozhodnutie o vklade do katastra nehnuteľností, osvedčenie o dedičstve, zápisnica o dražbe, stavebné povolenie, kolaudačné rozhodnutie, geometrický plán a pod.
Ak si daňovník uplatňuje zľavu na dani zo stavieb, resp. z bytov, je potrebné predložiť fotokópiu preukazu ŤZP.
Vyrubenie dane:
Daň sa vyrubuje rozhodnutím.
Splatnosť dane:
Splatnosť dane resp. splátok dane je uvedená v rozhodnutí.
Daň za psa
Predmet dane:
Predmetom dane je pes starší ako 6 mesiacov chovaný fyzickou alebo právnickou osobou.
Povinnosť podať daňové priznanie:
Daňovník je povinný podať daňové priznanie správcovi dane do 30 dní odo dňa vzniku resp. zániku daňovej povinnosti na predpísanom tlačive, ktoré je k dispozícii na Mestskom úrade Komárno, Pevnostný rad č. 3, Oddelení daní a poplatkov, č. dverí 18. alebo si ich môže daňovník stiahnuť aj z webovej stránky mesta Komárno.
LINK
Potrebné doklady:
Ak si daňovník uplatňuje oslobodenie od dane je potrebné predložiť fotokópiu preukazu ŤZP, starobný dôchodca predloží potvrdenie zo Sociálnej poisťovne o poberaní starobného dôchodku.
Pri zániku daňovej povinnosti je potrebné predložiť čestné prehlásenie dvoch osôb o úhyne psa na predpísanom tlačive daňového priznania alebo potvrdenie veterinára.
Vyrubenie dane:
Daň sa vyrubuje rozhodnutím.
Splatnosť dane:
Splatnosť dane je uvedená v rozhodnutí.
Miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
Čo je zdaňovacím obdobím?
Zdaňovacím obdobím poplatku je kalendárny rok.
Kto je poplatníkom miestneho poplatku?
Poplatník je fyzická osoba, ktorá má v obci trvalý pobyt alebo prechodný pobyt alebo ktorá je oprávnená užívať alebo užíva nehnuteľnosť nachádzajúcu sa na území mesta na iný účel ako na podnikanie.
Kedy vzniká a kedy zaniká poplatková povinnosť?
Poplatková povinnosť trvá po celú dobu trvania trvalého alebo prechodného pobytu poplatníka na území mesta Komárno.
Kto a kedy vykonáva oznamovaciu povinnosť?
Poplatník je povinný v priebehu zdaňovacieho obdobia oznámiť obci vznik poplatkovej povinnosti do 30 dní odo dňa vzniku poplatkovej povinnosti.
Zmeny skutočností rozhodujúcich na vyrubenie poplatku a zánik poplatkovej povinnosti v priebehu zdaňovacieho obdobia je poplatník povinný oznámiť obci do 30 dní odo dňa, keď tieto nastali.
Poplatník vykoná oznamovaciu povinnosť na tlačive, ktoré je k dispozícii na Mestskom úrade Komárno, Pevnostný rad č. 3, Oddelení daní a poplatkov, č. dverí 18. alebo si ho môže poplatník stiahnuť aj z webovej stránky mesta Komárno. (Oznámenie vzniku*, zániku* poplatkovej povinnosti, alebo zmeny* v identifikačných a iných údajoch poplatníka miestneho poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v súlade s § 80 zákona č. 582/2004 Z. z.)
Tlačivá
Vyrubenie poplatku:
Poplatok sa vyrubuje rozhodnutím.
Splatnosť poplatku:
Splatnosť poplatku je uvedená v rozhodnutí.
Oznámenie k odpusteniu, zníženiu miestneho poplatku:
Správca poplatku odpustí, zníži poplatok za obdobie (dni), za ktoré poplatník preukáže na základe podkladov, že sa dlhodobo, t. j. viac ako 90 dní v zdaňovacom období (kalendárnom roku), nezdržiava alebo nezdržiaval na území mesta, ktoré sú uvedené v príslušnom VZN.
Upozorňujeme občanov, že nárok na zníženie alebo odpustenie poplatku si treba uplatniť najneskôr do 30 dní po skončení zdaňovacieho obdobia, t. j. do 30. januára nasledujúceho roka, inak nárok na zníženie alebo odpustenie poplatku v súlade s platným zákonom zaniká.
Poplatník môže podať žiadosť na tlačive, ktoré je k dispozícii na Mestskom úrade Komárno, Pevnostný rad č. 3, Oddelení daní a poplatkov, č. dverí 18. alebo si ho môže poplatník stiahnuť aj z webovej stránky mesta Komárno. Tlačivá
Bližšie informácie môžete žiadať na kontaktoch:
Ako možno získať niektoré informácie a podať žiadosti alebo podnety?
Stále zverejňované informácie Mestom Komárno podľa § 5 ods. 1 zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám:
1. Zbierka zákonov SR
– do Zbierky zákonov SR možno nahliadnuť v úradných hodinách na tunajšom mestskom úrade, v kancelárii prednostu, Nám. gen. Klapku 1, 945 01 Komárno
2. Všeobecne záväzné nariadenia Mesta Komárno
– do všeobecne záväzných nariadení mesta možno nahliadať v úradných hodinách na tunajšom mestskom úrade, v kancelárii prednostu, Nám. gen. Klapku 1, 945 01 Komárno
3. Uznesenia mestského zastupiteľstva
– do uznesení mestského zastupiteľstva možno nahliadať v úradných hodinách na tunajšom mestskom úrade, v kancelárii prednostu, Nám. gen. Klapku 1, 945 01 Komárno
4. Smerný územný plán Mesta Komárno
– do smerného územného plánu Mesta Komárno možno nahliadať v úradných hodinách na tunajšom mestskom úrade, na odbore rozvoja a životného prostredia, na oddelení výstavby územného plánu, investícií a dopravy, Pevnostný rad 3, 945 01 Komárno
Ďalšie informácie Mesta Komárno:
5. Všeobecné informácie o meste
• miesto, kde informácie možno získať:
u prednostu Mestského úradu Komárno na adrese Nám. gen. Klapku 1(prízemie), 945 01 Komárno
• čas – v úradných hodinách: od 7:30 hod. – do 12:00 hod.
od13:00 hod. – do 15:30 hod.
• spôsob získavania informácií:
ústne
písomne na hore uvedenej adrese
na úradných tabuliach MsÚ:
a) Nám. gen. Klapku 1 (v hlavnej budove MsÚ),
b) Pevnostný rad 3 (v budove MsÚ – Dôstojnícky pavilón),
c) Zichyho palác (pod arkádami).
elektronickou poštou: prednosta@komarno.sk
prostredníctvom ústredného portálu verejnej správy (ÚPVS) na www.slovensko.sk elektronickou formou
6. Sťažnosti
Sťažnosť musí byť písomná, možno ju podať:
– v listinnej podobe na adresu: Mestský úrad Komárno, Nám. gen. Klapku 1, 945 01 Komárno alebo priamo do podateľne Mestského úradu Komárno,
– elektronicky na adresu staznosti@komarno.sk
Zásady vybavovania sťažností
7. Žiadosti, návrhy, podnety alebo iné podania
– Žiadosti, návrhy, podnety alebo iné podania možno podávať v úradných hodinách na tunajšom mestskom úrade do podateľne, Kancelária prvého kontaktu, Nám. gen. Klapku 1, 945 01 Komárno osobne alebo poštou na adresu: Mestský úrad Komárno, Nám. gen. Klapku 1, 945 01 Komárno
8. Informácie aj mimo úradných hodín
– možno získavať na webovej stránke Mesta Komárno: www.komarno.sk
9. Zápisnice z verejných zasadnutí mestského zastupiteľstva (MZ)
– do zápisníc z verejných zasadnutí MZ možno nahliadnuť v úradných hodinách na tunajšom mestskom úrade, v kancelárii primátora, Nám. gen. Klapku 1, 945 01 Komárno alebo na webovej stránke TU.
Prihlásenie na trvalý pobyt
(§ 3 – 7 zákona č. 253/1998 v znení neskorších predpisov)
Trvalý pobyt je pobyt občana spravidla v mieste jeho stáleho bydliska na území Slovenskej republiky. Občan má v tom istom čase iba jeden trvalý pobyt.
Za členov rodiny, prípadne za iných občanov žijúcich v spoločnej domácnosti, môže hlásiť trvalý pobyt jeden z členov tejto rodiny alebo osoba žijúca s nimi v spoločnej domácnosti, pritom je však povinný za týchto občanov predložiť požadované doklady.
Za občanov mladších ako 18 rokov a za občanov zbavených spôsobilosti na právne úkony je povinný hlásiť trvalý pobyt ich zákonný zástupca, prípadne opatrovník.
Potrebné doklady
- platný občiansky preukaz všetkých prihlasovaných osôb, príp. rodný list dieťaťa
- doklad o oprávnení užívať byt alebo inú obytnú miestnosť (list vlastníctva, nájomná zmluva s overenými podpismi, ktorá obsahuje súhlas vlastník a všetkých spoluvlastníkov s prihlásením na pobyt)
- písomné potvrdenie o súhlase s prihlásením občana na trvalý pobyt s osvedčeným podpisom vlastníka alebo všetkých spoluvlastníkov budovy alebo jej časti, potvrdenie sa nevyžaduje, ak:
- ide o prihlásenie vlastníka alebo spoluvlastníka
- ide o prihlásenie občana, ktorý má zriadené vecné bremeno doživotného užívania nehnuteľnosti
- alebo vlastník príp. všetci spoluvlastníci nehnuteľnosti potvrdia svojim podpisom na prihlasovacom lístku súhlas s prihlásením občana na trvalý pobyt priamo pred zamestnancom ohlasovne
Doba vybavenia
- na počkanie
Správne poplatky
- bez poplatku
- správny poplatok 7,00 € v zmysle zákona č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v platnom znení v prípade, ak občan potrebuje potvrdenie o trvalom pobyte (je možné uhradiť priamo v pokladni MsÚ). Oslobodené sú potvrdenia pre dávky v hmotnej núdzi a pre príspevok na bývanie.
Upozornenie
- následne po zaevidovaní zmeny trvalého pobytu Mestským úradom je občan povinný dostaviť sa na OR PZ za účelom vybavenia nového občianskeho preukazu
Súvisiace predpisy
- zákon č. 253/1998 Z.z. o hlásení pobytu občanov SR a registri obyvateľov v platnom znení
- zákon č. 395/2019 Z.z. o občianskych preukazoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- zákon č. 145/1995 o správnych poplatkoch v platnom znení
Prihlásenie na prechodný pobyt
(§ 5 zákona č. 253/1998 v znení neskorších predpisov)
Prechodný pobytom je pobyt občana mimo miesta trvalého pobytu, kde sa občan dočasne zdržiava, ak má trvať viac ako 90 dní.
Občan hlási ohlasovni v mieste prechodného pobytu do desiatich dní od ubytovania začiatok, miesto a predpokladaný čas prechodného pobytu.
Ak prechodný pobyt skončí pred uplynutím doby, na ktorú bol prihlásený, občan je povinný túto skutočnosť ohlásiť; ak tak neurobí, ohlasovňa záznam o prechodnom pobyte zruší na návrh vlastníka alebo všetkých spoluvlastníkov budovy alebo jej časti
Potrebné doklady
- platný občiansky preukaz všetkých prihlasovaných osôb, príp. rodný list dieťaťa
- doklad o oprávnení užívať byt alebo inú obytnú miestnosť (list vlastníctva, nájomná zmluva, ktorá obsahuje súhlas vlastníka alebo všetkých spoluvlastníkov s prihlásením na pobyt s overenými podpismi)
- písomné potvrdenie o súhlase s prihlásením občana na trvalý pobyt s osvedčeným podpisom vlastníka alebo všetkých spoluvlastníkov budovy alebo jej časti, potvrdenie sa nevyžaduje, ak:
- ide o prihlásenie vlastníka alebo spoluvlastníka
- ide o prihlásenie občana, ktorý má zriadené vecné bremeno doživotného užívania nehnuteľnosti
- alebo vlastník príp. všetci spoluvlastníci nehnuteľnosti potvrdia svojim podpisom na prihlasovacom lístku súhlas s prihlásením občana na trvalý pobyt priamo pred zamestnancom ohlasovne
Doba vybavenia
- na počkanie
Správne poplatky
- bez poplatku
- správny poplatok 7,00 € v zmysle zákona č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v platnom znení v prípade, ak občan potrebuje potvrdenie o prechodnom pobyte (je možné uhradiť priamo v pokladni MsÚ). Oslobodené sú potvrdenia pre dávky v hmotnej núdzi a pre príspevok na bývanie.
Prechodný pobyt v zahraničí
Občan, ktorý sa rozhodne počas zahraničného pobytu hlásiť prechodný pobyt v zahraničí, vyplní prihlasovací lístok na prechodný pobyt a svoj podpis na ňom si nechá overiť prostredníctvom zastupiteľského úradu Slovenskej republiky. Vyplnený a podpísaný prihlasovací lístok pošle na adresu mestského úradu. K prihlasovaciemu lístku priloží doklad o pobyte v zahraničí. (alebo povolenie k pobytu, nájomná zmluva, pracovná zmluva atď.) Prechodný pobyt si môže vybaviť aj prostredníctvom splnomocneného zástupcu v Slovenskej republike.
Súvisiace predpisy
- zákon č. 253/1998 Z.z. o hlásení pobytu občanov SR a registri obyvateľov v platnom znení
- zákon č. 395/2019 Z.z. o občianskych preukazoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- zákon č. 145/1995 o správnych poplatkoch v platnom znení
Odhlásenie trvalého pobytu
Občan, ktorý sa pripravuje na vycestovanie do zahraničia s cieľom trvalo žiť v zahraničí, je povinný pred vycestovaním ohlásiť skončenie trvalého pobytu ohlasovni, ktorá vedie údaje o jeho trvalom pobyte; v ohlásení uvedie štát a miesto pobytu, kam hodlá vycestovať, a deň začiatku pobytu v zahraničí, ktorý je zároveň dňom skončenia trvalého pobytu.
Občan, ktorý má pobyt v zahraničí a ktorý sa rozhodne počas tohto pobytu skončiť trvalý pobyt na území Slovenskej republiky, môže ohlásiť jeho skončenie prostredníctvom zastupiteľského úradu Slovenskej republiky alebo prostredníctvom splnomocneného zástupcu v Slovenskej republike.
Tlačivo
- odhlasovací lístok
Doklady a dokumenty
- platný občiansky preukaz
Správne poplatky
- bez poplatku
Súvisiace predpisy
- zákon č. 253/1998 Z.z. o hlásení pobytu občanov SR a registri obyvateľov v platnom znení
- zákon č. 395/2019 Z.z. o občianskych preukazoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zrušenie záznamu trvalého pobytu na návrh vlastníka budovy
Zrušenie záznamu trvalého pobytu na návrh vlastníka budovy občanovi, ktorý nemá k budove alebo jej časti žiadne užívacie právo.
Doklady a dokumenty
- platný občiansky preukaz alebo potvrdenie o občianskom preukaze, cestovný pas
- písomný návrh na zrušenie trvalého pobytu (v prípade, že vlastníkom sú viaceré osoby návrh musia podať všetci vlastníci), ktorý navrhovatelia podpíšu priamo pred zamestnancom ohlasovne, inak ich podpisy musia byť úradne osvedčené
- právoplatné rozhodnutie súdu o obmedzení príp. zrušení užívacieho práva, o rozvode manželstva a majetkovom vysporiadaní.
- návrh na zrušenie trvalého pobytu nemožno podať voči vlastníkovi alebo spoluvlastníkovi budovy alebo jej časti a tiež voči manželovi a nezaopatrenému dieťaťu vlastníka alebo spoluvlastníka
Správne poplatky
- bez poplatku
Súvisiace predpisy
- zákon č. 253/1998 Z.z. o hlásení pobytu občanov SR a registri obyvateľov v platnom znení
Potvrdzovanie príspevku na bývanie
Pri potvrdzovaní žiadosti o príspevok na bývanie sa Mesto riadi zákonom č. 300/1999 Z.z. o príspevku na bývanie.
Potrebné doklady
- žiadosť o príspevok na bývanie
Doba vybavenia
- na počkanie
Správne poplatky
- bez poplatku
Tlačivo
žiadosti o príspevok na bývanie je možné dostať na OÚ oddelenie sociálnych vecí v KN
Príslušný odbor:
Majetkovo-právny odbor, Oddelenie evidencie obyvateľstva a adries
Kontaktné osoby:
Monika Gaál, tel.: 035 2851 304, e-mail: monika.gaal@komarno.sk
Hajnalka Zongorová, tel.: 035 2851 304, e-mail: hajnalka.zongorova@komarno.sk
Určenie súpisného a orientačného čísla na stavbu
Súpisné číslo sa určuje každej budove. Orientačné číslo sa určuje budove na účely orientácie na ulici. Ak má budova viac vstupov z ulice, určuje sa orientačné číslo každému hlavnému vstupu. Ak obec vyhovie žiadosti o určenie súpisného čísla a orientačného čísla, rozhodne o žiadosti zápisom do registra adries a bezodkladne o tom písomne informuje žiadateľa.
Potrebné doklady:
a/ žiadosť o určenie súpisného čísla
b/ kolaudačné rozhodnutie alebo stanovisko stavebného úradu o ukončení stavby pre stavby postavené pred rokom 1976
c/ doklad o vlastníctve pozemku (list vlastníctva zabezpečuje mestský úrad) alebo doklad o inom práve k pozemku
d/ geometrický plán alebo kópia z katastrálnej mapy
e/ zameranie adresného bodu
f/ a údaje o číslach bytov a podlažiach, na ktorých sa byty nachádzajú
g/ ak žiadateľ nie je súčasne stavebníkom stavby, je potrebné doložiť doklad prevodu práv zo stavebníka na žiadateľa
Správne poplatky:
bez poplatku
Doba vybavenia:
do 30 dní
Súvisiace predpisy:
– Zákon SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v platnom znení
– Vyhláška MV SR č. 31/2003, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o označovaní ulíc a iných verejných priestranstiev a o číslovaní stavieb v platnom znení
– Zákon č. 125/2015 Z. z. o registri adries a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení
Tlačivo: link
Zrušenie súpisného čísla na stavbu
Žiadosť o zrušenie súpisného čísla a orientačného čísla môže podať vlastník budovy. Ak obec žiadosti o zrušenie súpisného čísla a orientačného čísla vyhovie, rozhodne o žiadosti zápisom do registra adries a bezodkladne o tom písomne informuje žiadateľa.
Potrebné doklady:
a/ žiadosť o zrušenie súpisného čísla
b/ právoplatné rozhodnutie o povolení odstránenia stavby alebo doklad o odstránení stavby
c/ doklad o vlastníctve stavby (list vlastníctva zabezpečuje mestský úrad)
Správne poplatky:
bez poplatku
Doba vybavenia:
do 30 dní
Súvisiace predpisy:
– Zákon SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v platnom znení
– Vyhláška MV SR č. 31/2003, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o označovaní ulíc a iných verejných priestranstiev a o číslovaní stavieb v platnom znení
– Zákon č. 125/2015 Z. z. o registri adries a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení
Tlačivo: link
Výpis z evidencie súpisných a orientačných čísiel (potvrdenie o veku stavby)
Evidencia súpisných čísiel a orientačných čísiel sa vedie na evidenčných listoch alebo v elektronických médiách.
Potrebné doklady:
– platný občiansky preukaz
Správne poplatky:
2,00 EUR
Doba vybavenia:
na počkanie
Súvisiace predpisy:
– Vyhláška MV SR č. 31/2003, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o označovaní ulíc a iných verejných priestranstiev a o číslovaní stavieb v platnom znení – Zákon č. 145/1995 o správnych poplatkoch v platnom znení neskorších predpisov
Príslušný odbor:
Majetkovo-právny odbor, Oddelenie evidencie obyvateľstva a adries
Kontaktná osoba:
Ing. Imrich Tóth, tel.: 035 2851 361, 0911 703 327, e-mail: imrich.toth@komarno.sk
Postup pri realizácii pozemných stavieb
Proces z hľadiska postupnosti krokov si vyžaduje zabezpečiť nasledovné činnosti v zmysle zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) v znení neskorších zmien a doplnkov:
- Výber stavebného pozemku
- Projekt stavby
- Územné konanie – osobitou časťou tohto bodu je územné rozhodnutie
- Stavebné povolenie – súčasťou je projekt stavby
- Stavebné povolenie – súčasťou sú:
- Žiadosť o stavebné povolenie
- Ohlásenie drobných stavieb, stavebných úprav, udržiavaných prác
- Žiadosť o povolenie zmeny stavby pred jej dokončením
- Žiadosť o povolenie terénnych úprav
- Žiadosť o povolenie informačného, reklamného a propagačného zariadenia
- Dokumentácia vedenia stavby
- Realizácia stavby
- Odovzdanie stavby do užívania
Počas vypracovávania projektovej dokumentácie si môžete začať vybavovať povolenia, týkajúce sa elektrických, plynárenských, vodárenských a kanalizačných sietí. To platí aj o niektorých vyjadreniach, ktoré potrebujete na to, aby ste si mohli podať žiadosť o stavebné povolenie.
Zoznam vyjadrení sa dá začať vybavovať až s kompletnou projektovou dokumentáciou. Súčasťou žiadosti o stavebné povolenie sú doklady:
- 2x stavebné výkresy v mierke 1:50, ktoré musia obsahovať architektonický návrh a statické riešenie,
- zakreslenie prípojok s napojením na hlavné uličné rozvody, technické správy, orientačný rozpočet, situačný výkres v mierke 1:200 so zakreslením objektu, rozvinutého uličného pohľadu a okótovaním od susedných objektov, to všetko podpísané stavebníkom a projektantom a k tomu priloženým dokladom o zaplatení správneho poplatku , podľa výšky rozpočtu stavby.
- mená a adresy účastníkov konania, teda všetkých vlastníkov susedných nehnuteľností.
- právoplatné územné rozhodnutie, resp, vyjadrenie na umiestnenie stavby. Podklady na jeho vydanie prakticky identické s podkladmi na vydanie stavebného povolenia. Napriek tomu si žiadosť o vydanie stavebného povolenia podať nemôžete, ale musíte čakať na právoplatné územné rozhodnutie. Pokiaľ je spracovaný územný plán zóny alebo sa jedná o jednoduchú stavbu je možné spojiť územné konanie so stavebným konaním.
- vyhlásenie stavebného dozoru,
- projektovú dokumentáciu žumpy spolu s technickou správou (vypracováva sa za predpokladu, že stavba sa nebude napájať na verejnú kanalizáciu), v prípade malej čističky súhlas Okresného úradu Komárno, Odboru starostlivosti o životné prostredie.
- vyjadrenie príslušného podniku Vodární a kanalizácií,
- vyjadrenie príslušného energetického závodu,
- vyjadrenie príslušného plynárenského podniku,
- vyjadrenie Slovenských telekomunikácií
- vyjadrenie hasičského a záchranného zboru,
- vyjadrenia Okresného úradu Komárno, Odbor starostlivosti o životné prostredie,
- záväzné vyjadrenie starostu obce alebo primátora mesta (ak sa objekt nachádza v pamiatkovej zóne, vyjadrenie krajského pamiatkového úradu),
- poverenie na zastupovanie (vyžaduje sa vtedy, ak niekoho poveríte organizáciu výstavby),
- stanovisko spoluvlastníkov, resp. vlastníka k zamýšľanej stavbe (ak nie ste výlučným vlastníkom),
- zmluva o likvidácii odpadu vznikajúcom pri výstavbe.
Základnou normou pre výkon štátnej správy na stavebnom úrade je stavebný zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku, novelizovaný zákonom č. 103/2003 Z. z., zákonom č. 237/2000 Z. z. a inými zákonnými predpismi. Podrobnejšie úpravy o všeobecných požiadavkách, o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii a o podrobnejšej úprave územného konania a stavebnom poriadku pojednávajú všeobecné záväzné právne predpisy – predovšetkým vyhláška č. 453/2000 Z. z. a jej novely.
Stavebné konanie začína stavebný úrad na žiadosťstavebníka. V žiadosti o vydanie stavebného povolenia v zmysle vyhlášky č. 453/2000 Z. z. a neskorších noviel stavebník uvedie:
- meno, priezvisko (názov) a adresu (sídlo) stavebníka,
- druh, účel, miesto stavby, predpokladaný termín dokončenia stavby a pri dočasnej stavbe dobu jej trvania,
- parcelné čísla a druhy stavebného pozemku s uvedením vlastníckych alebo iných práv podľa katastra nehnuteľností a parcelné čísla susedných pozemkov a susedných stavieb alebo ostatných pozemkov, ktoré sa majú použiť ako stavenisko,
- meno, priezvisko (názov) a adresu (sídlo) projektanta, jeho číslo elektronickej schránky na doručovanie dokumentov
- údaj o tom, či sa stavba uskutočňuje zhotoviteľom alebo svojpomocou,
- základné údaje o stavbe, jej členení, technickom alebo výrobnom zariadení, budúcej prevádzke a jej vplyve na životné prostredie a zdravie ľudí a o súvisiacich opatreniach,
- zoznam účastníkov stavebného konania, ktorí sú stavebníkovi známi; ak ide o líniovú stavbu a stavbu mimoriadne rozsiahlu s veľkým počtom účastníkov stavebného konania, zoznam účastníkov sa neuvádza.
K žiadosti o stavebné povolenie sa prikladajú:
- informácie, ktorými stavebník preukazuje, že je vlastníkom pozemku alebo stavby alebo že má k pozemku či stavbe iné právo, ktoré ho oprávňuje zriadiť na pozemku požadovanú stavbu alebo vykonať zmenu stavby, alebo udržiavacie práce na nej,
- projektová dokumentácia stavby (projekt stavby) vypracovaná oprávnenou osobou v troch vyhotoveniach,
- rozhodnutia, stanoviská, vyjadrenia, súhlasy, posúdenia alebo iné opatrenia dotknutých orgánov štátnej správy a obce,
- doklady o rokovaniach s účastníkmi stavebného konania, ak sa konali pred podaním žiadosti,
- ak ide o stavbu uskutočňovanú svojpomocou, vyhlásenie stavebného dozoru alebo kvalifikovanej osoby, že bude zabezpečovať odborné vedenie uskutočňovania stavby.
- v zmysle Zákona č. 555/2005Z.z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov pri stavbách rodinných domov, bytových domov, administratívnych budov, budov škôl a školských zariadení, budov nemocníc, budov hotelov a reštaurácii, športových hál, budov na veľkoobchodné a maloobchodné služby a ostatných nevýrobných budov spotrebujúcich energiu, aby projektant v zmysle §4 ods.3 uvedeného zákona zahrnul do projektovej dokumentácie minimálne požiadavky na energetickú hospodárnosť nových budov a existujúcich budov navrhnutých na významnú obnovu a ich zmien spolu s výsledkom energetického posudku, ktorý bude uvedený v technickej správe projektovej dokumentácie
Účastníkmi stavebného konania sú stavebník, právnické alebo fyzické osoby majúce vlastnícke alebo iné práva k susedným pozemkom a stavbám, ktorých práva a právom chránené záujmy alebo povinnosti môžu byť stavbou dotknuté. Účastníkom konania je aj osoba, ktorá bude vykonávať odborný dozor. Podľa výsledkov vykonaného stavebného konania sa vydáva do 60 dní stavebníkovi – stavebné povolenie.
Tým sa mu zakladá právo uskutočniť stavbu.
Stavebné povolenie platí dva roky odo dňa, kedy nadobudlo právoplatnosť. Pokiaľ nebola v tejto lehote stavba začatá, stavebné povolenie stráca platnosť, prípadne môže stavebník požiadať o jeho predĺženie
Po ukončení stavby, ktorá bola vykonaná na základe právoplatného stavebného povolenia (po predchádzajúcej písomnej žiadosti stavebníka), vydá príslušný stavebný úrad – kolaudačné rozhodnutie, ktoré je dokladom, že stavbu možno užívať na účel, pre ktorý bola povolená.
Návrh na vydanie kolaudačného rozhodnutia obsahuje predpísané doklady podľa vyhlášky 453/2000 Z. z. v znení neskorších noviel.
Prílohami k návrhu na vydanie kolaudačného rozhodnutia sú:
- opis a zdôvodnenie vykonaných odchýlok od územného rozhodnutia a stavebného povolenia,
- geometrický plán na zameranie ku kolaudácii stavby., Okresný úrad Komárno , Odbor Katastra akceptuje iba zameranie skutočného stavu stavby.
- rozhodnutia, stanoviská, súhlasy, posúdenia alebo iné opatrenia dotknutých orgánov štátnej správy (revízna správa k elektroinštalácii, revízna správa k plynoinštalácii, tlaková skúška plynového potrubia, revízna správa k bleskozvodu, osvedčenie o nezávadnosti komínu, atest nepriepustnosti žumpy, zmluva o dodávke vody a odvádzaní odpadových vôd, vyjadrenie Okresného úradu, Odboru starostlivosti o životné prostredie k odpadu na stavbe),
- stanovisko hasičského a záchranného zboru, nie je potrebné pre rodinné domy a jednoduché stavby
- certifikáty a atesty zabudovaných výrobkov, vrátane energetického certifikátu budovy
- doklad o likvidácii stavebnej sute vzniknutej počas realizácie stavby rodinného domu,
- kópia stavebného povolenia.
- vyjadrenie o likvidácii odpadu pri výstavbe od Okresného úradu, Odboru starostlivosti o životné prostredie.
- Stanovisko stavebného dozoru o súlade stavby s predpismi a technickými požiadavkami na stavbu.
Od 01. 01. 2003 v zmysle zákona č. 416/2001 Z. z. o prechode niektorých pôsobností orgánov štátnej správy na obce a vyššie územné celky sú stavebnými úradmi obce. Pre stavebníka to znamená, že bude všetky návrhy podávať na príslušnú obec.
Spoločný stavebný úrad podľa zákona č.50/1976 Zb.- stavebný zákon v znení neskorších zmien a na základe žiadosti podľa vyhlášky č.453/2000 Z.z. spracováva pre obce rozhodnutia pre stavebníkov na jednotlivých obciach.
Stavebník môže žiadať:
V rámci územného konania
- umiestnenie stavieb (§ 39,a Stavebného zákona) – návrh
- využitie územia (§ 39, b Stavebného zákona)
- rozhodnutie o chránenej časti krajiny ( § 39,c Stavebného zákona)
- stavebná uzávera (§ 39,d Stavebného zákona)
V rámci stavebného konania
- ohlásenie stavby na ktoré nie je potrebné stavebné povolenie (§ 55 Stavebného zákona), sa podáva na príslušnú obec alebo mesto podaním na obecný alebo mestský úrad
- ohlásenie drobnej stavby (§ 57 Stavebného zákona), podáva na obecný alebo mestský úrad, formulár, vyhlásenie
Na Spoločný stavebný úrad v Komárne sa podávajú žiadosti, ktoré treba adresovať za príslušnú obec alebo mesto:
- žiadosť o stavebné povolenie /(§ 8 vyhlášky) – žiadosť , prehlásenie, prílohy
- zmena stavby pred dokončením (§ 11 vyhlášky) – žiadosť
- povolenie terénnych úprav (§ 9 vyhlášky)
- povolenie reklamnej stavby
- kolaudácia stavby ( § 17 vyhlášky) – návrh, návrh
- zmena užívania stavby ( § 21 vyhlášky) – žiadosť
- odstraňovanie stavby (§ 24 vyhlášky) – žiadosť
- dodatočné povolenie stavby ( § 88, a Stavebného zákona) – žiadosť
- ohlásenie stavebných úprav, udržiavacích prác (§ 57 Stavebného zákona, § 6 vyhlášky)- žiadosť
- žiadosť o stavebné povolenie na miestne komunikácie ( obec je zároveň špeciálnym stavebným úradom).
- súhlas na stavbu podľa § 120 Stavebného zákona
- štátny stavebný dohľad / § 98 Stavebného zákona/
- priestupky ( § 105, 106 Stavebného zákona)
Osvedčovanie podpisov na listinách
Potrebné doklady:
platný doklad totožnosti – občiansky preukaz (prípadne cestovný pas, u cudzincov – povolenie na pobyt)
Osvedčenie podpisu nie je možné vykonať:
- na základe „Žiadosti o vydanie občianskeho preukazu“ vydanej Policajným zborom, pretože to nie je verejná listina určená na právny úkon osvedčovania podpisu
- na listine, ktorá sa má použiť v cudzine
- na listine, ktorá je napísaná v cudzom jazyku (výnimka – potvrdenie o žití do ČR)
Osvedčovanie podpisu na listine so vzťahom k cudzine a na listine, ktorá je napísaná v cudzom jazyku vykonáva výlučne notár.
Osvedčovanie listín
Potrebné doklady:
- originál osvedčovanej listiny
- platný doklad totožnosti – občiansky preukaz (prípadne cestovný pas, u cudzincov – povolenie na pobyt)
Osvedčenie listiny nie je možné vykonať, ak:
- ide o listinu, ktorá sa má použiť v cudzine (takéto overenie vykonáva notár)
- je listina napísaná v inom ako v štátnom jazyku (takéto overenie vykonáva notár) nevzťahuje sa na listiny napísané v českom jazyku
- ide o kópie preukazov (občianskych preukazov, vojenských preukazov, služobných preukazov a obdobných preukazov)
- ide o odpisy alebo výpisy zo súboru popisných informácií a zo súboru geodetických informácií katastra nehnuteľností (geometrický plán, výpis z katastra nehnuteľností geometrické mapy a pod.)
- sa odpis listiny alebo jej kópia nezhoduje s predloženým originálom
Správny poplatok:
2,00 Eur za jeden podpis
2,00 Eur za každú začatú stranu
Osvedčenie listiny sa vykonáva výhradne v úradnej miestnosti Mestského úradu Komárno, ktorá sa nachádza na Nám. gen. Klapku 1, 945 01 Komárno v kancelárii prvého kontaktu. Zákon č. 599/2001 Z. z. o osvedčovaní listín a podpisov na listinách okresnými úradmi a obcami v znení neskorších predpisov