Tlačivá
Zásady o podmienkach prideľovania nájomných bytov a nájme bytov vo vlastníctve mesta Komárno s účinnosťou od 01.01.2022
Zoznam bytov, zoznam žiadateľov, počet pridelených bytov a ďalšie informácie nájdete tu.
Mesto Komárno vyberá miestne dane a miestny poplatok v zmysle zákona č. 582/2004 o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálny odpad a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov a v súlade s všeobecne záväznými nariadeniami mesta platnými na zdaňovacie obdobie
Od roku 2020:
VZN č. 15/2019 o miestnej dani o nehnuteľnostiach LINK
VZN 17/2012 o miestnych daniach za psa, za užívanie verejného priestranstva, za ubytovanie, za predajné automaty, za nevýherné hracie prístroje, za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta v znení neskorších predpisov LINK,
VZN 16/2019 o miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady na území mesta Komárno LINK
Daň z nehnuteľnosti
Čo zahŕňa daň z nehnuteľností:
a) daň z pozemkov,
b) daň zo stavieb,
c) daň z bytov a z nebytových priestorov v bytovom dome.
Čo je zdaňovacím obdobím?
Zdaňovacím obdobím je kalendárny rok.
Kto je daňovníkom dane z nehnuteľností?
Daňovníkom je vlastník pozemku, stavby, bytu alebo nebytového priestoru v bytovom dome.
Daňovníkom môže byť aj správca, nájomca alebo užívateľ pozemku, stavby, bytu alebo nebytového priestoru v bytovom dome, ak sú splnené podmienky uvedené v § 5, § 9 a §13 zákona 582/2004 Z. z.
Kedy vzniká a kedy zaniká daňová povinnosť?
Daňová povinnosť vzniká 1. januára zdaňovacieho obdobia nasledujúceho po roku, v ktorom sa daňovník stal vlastníkom, správcom, nájomcom alebo užívateľom nehnuteľnosti, ktorá je predmetom dane, a zaniká 31. decembra zdaňovacieho obdobia, v ktorom daňovníkovi zanikne vlastníctvo, správa, nájom alebo užívanie nehnuteľnosti.
Na vyrubenie dane z nehnuteľností je rozhodujúci stav k 1. januáru zdaňovacieho obdobia. Na zmeny skutočností rozhodujúcich pre daňovú povinnosť, ktoré nastanú v priebehu roka, sa neprihliada, ak zákon č. 582/2004 Z. z. neustanovuje inak.
V prípade nadobudnutia nehnuteľnosti vydražením alebo dedením v priebehu roka/zdaňovacieho obdobia/ daňová povinnosť vzniká prvým dňom mesiaca nasledujúceho po dni, v ktorom sa vydražiteľ / dedič stal vlastníkom nehnuteľnosti.
Dokedy a kto podáva daňové priznanie?
Daňové priznanie k dani z nehnuteľností je daňovník povinný podať do 31. januára zdaňovacieho obdobia.
Daňové priznanie podáva ten, komu vznikla nová daňová povinnosť podľa stavu k 1. januáru zdaňovacieho obdobia a ten komu nastali zmeny skutočností už nahlásených v daňovom priznaní.
Daňovník, ktorý nadobudne nehnuteľnosť vydražením alebo dedením v priebehu zdaňovacieho obdobia, je povinný podať priznanie do 30 dní odo dňa vzniku daňovej povinnosti.
Tlačivá daňového priznania sú k dispozícii na Mestskom úrade Komárno, Pevnostný rad č. 3, Oddelení daní a poplatkov, č. dverí 18. alebo si ich môže daňovník stiahnuť aj z webovej stránky mesta Komárno.
LINK
Doklady, ktoré daňovník prikladá k daňovému priznaniu:
Doklad o vlastníctve: rozhodnutie o vklade do katastra nehnuteľností, osvedčenie o dedičstve, zápisnica o dražbe, stavebné povolenie, kolaudačné rozhodnutie, geometrický plán a pod.
Ak si daňovník uplatňuje zľavu na dani zo stavieb, resp. z bytov, je potrebné predložiť fotokópiu preukazu ŤZP.
Vyrubenie dane:
Daň sa vyrubuje rozhodnutím.
Splatnosť dane:
Splatnosť dane resp. splátok dane je uvedená v rozhodnutí.
Daň za psa
Predmet dane:
Predmetom dane je pes starší ako 6 mesiacov chovaný fyzickou alebo právnickou osobou.
Povinnosť podať daňové priznanie:
Daňovník je povinný podať daňové priznanie správcovi dane do 30 dní odo dňa vzniku resp. zániku daňovej povinnosti na predpísanom tlačive, ktoré je k dispozícii na Mestskom úrade Komárno, Pevnostný rad č. 3, Oddelení daní a poplatkov, č. dverí 18. alebo si ich môže daňovník stiahnuť aj z webovej stránky mesta Komárno.
LINK
Potrebné doklady:
Ak si daňovník uplatňuje oslobodenie od dane je potrebné predložiť fotokópiu preukazu ŤZP, starobný dôchodca predloží potvrdenie zo Sociálnej poisťovne o poberaní starobného dôchodku.
Pri zániku daňovej povinnosti je potrebné predložiť čestné prehlásenie dvoch osôb o úhyne psa na predpísanom tlačive daňového priznania alebo potvrdenie veterinára.
Vyrubenie dane:
Daň sa vyrubuje rozhodnutím.
Splatnosť dane:
Splatnosť dane je uvedená v rozhodnutí.
Miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
Čo je zdaňovacím obdobím?
Zdaňovacím obdobím poplatku je kalendárny rok.
Kto je poplatníkom miestneho poplatku?
Poplatník je fyzická osoba, ktorá má v obci trvalý pobyt alebo prechodný pobyt alebo ktorá je oprávnená užívať alebo užíva nehnuteľnosť nachádzajúcu sa na území mesta na iný účel ako na podnikanie.
Kedy vzniká a kedy zaniká poplatková povinnosť?
Poplatková povinnosť trvá po celú dobu trvania trvalého alebo prechodného pobytu poplatníka na území mesta Komárno.
Kto a kedy vykonáva oznamovaciu povinnosť?
Poplatník je povinný v priebehu zdaňovacieho obdobia oznámiť obci vznik poplatkovej povinnosti do 30 dní odo dňa vzniku poplatkovej povinnosti.
Zmeny skutočností rozhodujúcich na vyrubenie poplatku a zánik poplatkovej povinnosti v priebehu zdaňovacieho obdobia je poplatník povinný oznámiť obci do 30 dní odo dňa, keď tieto nastali.
Poplatník vykoná oznamovaciu povinnosť na tlačive, ktoré je k dispozícii na Mestskom úrade Komárno, Pevnostný rad č. 3, Oddelení daní a poplatkov, č. dverí 18. alebo si ho môže poplatník stiahnuť aj z webovej stránky mesta Komárno. (Oznámenie vzniku*, zániku* poplatkovej povinnosti, alebo zmeny* v identifikačných a iných údajoch poplatníka miestneho poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v súlade s § 80 zákona č. 582/2004 Z. z.)
Tlačivá
Vyrubenie poplatku:
Poplatok sa vyrubuje rozhodnutím.
Splatnosť poplatku:
Splatnosť poplatku je uvedená v rozhodnutí.
Oznámenie k odpusteniu, zníženiu miestneho poplatku:
Správca poplatku odpustí, zníži poplatok za obdobie (dni), za ktoré poplatník preukáže na základe podkladov, že sa dlhodobo, t. j. viac ako 90 dní v zdaňovacom období (kalendárnom roku), nezdržiava alebo nezdržiaval na území mesta, ktoré sú uvedené v príslušnom VZN.
Poplatník môže podať žiadosť na tlačive, ktoré je k dispozícii na Mestskom úrade Komárno, Pevnostný rad č. 3, Oddelení daní a poplatkov, č. dverí 18. alebo si ho môže poplatník stiahnuť aj z webovej stránky mesta Komárno. Tlačivá
Bližšie informácie môžete žiadať na odp@komarno.sk
alebo telefónnych číslach daň z nehnuteľností, daň za psa : 035/ 28 51 330
miestny poplatok : 035/28 51 353, 334, 317
Ako možno získať niektoré informácie a podať žiadosti alebo podnety?
Stále zverejňované informácie Mestom Komárno podľa § 5 ods. 1 zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám:
1. Zbierka zákonov SR
– do Zbierky zákonov SR možno nahliadnuť v úradných hodinách na tunajšom mestskom úrade, v kancelárii prednostu, Nám. gen. Klapku 1, 945 01 Komárno
2. Všeobecne záväzné nariadenia Mesta Komárno
– do všeobecne záväzných nariadení mesta možno nahliadať v úradných hodinách na tunajšom mestskom úrade, v kancelárii prednostu, Nám. gen. Klapku 1, 945 01 Komárno
3. Uznesenia mestského zastupiteľstva
– do uznesení mestského zastupiteľstva možno nahliadať v úradných hodinách na tunajšom mestskom úrade, v kancelárii prednostu, Nám. gen. Klapku 1, 945 01 Komárno
4. Smerný územný plán Mesta Komárno
– do smerného územného plánu Mesta Komárno možno nahliadať v úradných hodinách na tunajšom mestskom úrade, na odbore rozvoja a životného prostredia, na oddelení výstavby územného plánu, investícií a dopravy, Pevnostný rad 3, 945 01 Komárno
Ďalšie informácie Mesta Komárno:
5. Všeobecné informácie o meste
• miesto, kde informácie možno získať:
u prednostu Mestského úradu Komárno na adrese Nám. gen. Klapku 1(prízemie), 945 01 Komárno
• čas – v úradných hodinách: od 7:30 hod. – do 12:00 hod.
od13:00 hod. – do 15:30 hod.
• spôsob získavania informácií:
ústne
písomne na hore uvedenej adrese
na úradných tabuliach MsÚ:
a) Nám. gen. Klapku 1 (v hlavnej budove MsÚ),
b) Pevnostný rad 3 (v budove MsÚ – Dôstojnícky pavilón),
c) Zichyho palác (pod arkádami).
elektronickou poštou: prednosta@komarno.sk
prostredníctvom ústredného portálu verejnej správy (ÚPVS) na www.slovensko.sk elektronickou formou
6. Sťažnosti
Sťažnosť musí byť písomná, možno ju podať:
– v listinnej podobe na adresu: Mestský úrad Komárno, Nám. gen. Klapku 1, 945 01 Komárno alebo priamo do podateľne Mestského úradu Komárno,
– elektronicky na adresu staznosti@komarno.sk
Zásady vybavovania sťažností
7. Žiadosti, návrhy, podnety alebo iné podania
– Žiadosti, návrhy, podnety alebo iné podania možno podávať v úradných hodinách na tunajšom mestskom úrade do podateľne, Kancelária prvého kontaktu, Nám. gen. Klapku 1, 945 01 Komárno osobne alebo poštou na adresu: Mestský úrad Komárno, Nám. gen. Klapku 1, 945 01 Komárno
8. Informácie aj mimo úradných hodín
– možno získavať na webovej stránke Mesta Komárno: www.komarno.sk
9. Zápisnice z verejných zasadnutí mestského zastupiteľstva (MZ)
– do zápisníc z verejných zasadnutí MZ možno nahliadnuť v úradných hodinách na tunajšom mestskom úrade, v kancelárii primátora, Nám. gen. Klapku 1, 945 01 Komárno alebo na webovej stránke TU.
Prihlásenie na trvalý pobyt
(§ 3 – 7 zákona č. 253/1998 v znení neskorších predpisov)
Trvalý pobyt je pobyt občana spravidla v mieste jeho stáleho bydliska na území Slovenskej republiky. Občan má v tom istom čase iba jeden trvalý pobyt.
Za členov rodiny, prípadne za iných občanov žijúcich v spoločnej domácnosti, môže hlásiť trvalý pobyt jeden z členov tejto rodiny alebo osoba žijúca s nimi v spoločnej domácnosti, pritom je však povinný za týchto občanov predložiť požadované doklady.
Za občanov mladších ako 18 rokov a za občanov zbavených spôsobilosti na právne úkony je povinný hlásiť trvalý pobyt ich zákonný zástupca, prípadne opatrovník.
Potrebné doklady
- platný občiansky preukaz všetkých prihlasovaných osôb, príp. rodný list dieťaťa
- doklad o oprávnení užívať byt alebo inú obytnú miestnosť (list vlastníctva, nájomná zmluva s overenými podpismi, ktorá obsahuje súhlas vlastník a všetkých spoluvlastníkov s prihlásením na pobyt)
- písomné potvrdenie o súhlase s prihlásením občana na trvalý pobyt s osvedčeným podpisom vlastníka alebo všetkých spoluvlastníkov budovy alebo jej časti, potvrdenie sa nevyžaduje, ak:
- ide o prihlásenie vlastníka alebo spoluvlastníka
- ide o prihlásenie občana, ktorý má zriadené vecné bremeno doživotného užívania nehnuteľnosti
- alebo vlastník príp. všetci spoluvlastníci nehnuteľnosti potvrdia svojim podpisom na prihlasovacom lístku súhlas s prihlásením občana na trvalý pobyt priamo pred zamestnancom ohlasovne
Doba vybavenia
- na počkanie
Správne poplatky
- bez poplatku
- správny poplatok 5,00 € v zmysle zákona č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v platnom znení v prípade, ak občan potrebuje potvrdenie o trvalom pobyte (je možné uhradiť priamo v pokladni MsÚ). Oslobodené sú potvrdenia pre dávky v hmotnej núdzi a pre príspevok na bývanie.
Upozornenie
- následne po zaevidovaní zmeny trvalého pobytu Mestským úradom je občan povinný dostaviť sa na OR PZ za účelom vybavenia nového občianskeho preukazu
Súvisiace predpisy
- zákon č. 253/1998 Z.z. o hlásení pobytu občanov SR a registri obyvateľov v platnom znení
- zákon č. 395/2019 Z.z. o občianskych preukazoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- zákon č. 145/1995 o správnych poplatkoch v platnom znení
Prihlásenie na prechodný pobyt
(§ 5 zákona č. 253/1998 v znení neskorších predpisov)
Prechodný pobytom je pobyt občana mimo miesta trvalého pobytu, kde sa občan dočasne zdržiava, ak má trvať viac ako 90 dní.
Občan hlási ohlasovni v mieste prechodného pobytu do desiatich dní od ubytovania začiatok, miesto a predpokladaný čas prechodného pobytu.
Ak prechodný pobyt skončí pred uplynutím doby, na ktorú bol prihlásený, občan je povinný túto skutočnosť ohlásiť; ak tak neurobí, ohlasovňa záznam o prechodnom pobyte zruší na návrh vlastníka alebo všetkých spoluvlastníkov budovy alebo jej časti
Potrebné doklady
- platný občiansky preukaz všetkých prihlasovaných osôb, príp. rodný list dieťaťa
- doklad o oprávnení užívať byt alebo inú obytnú miestnosť (list vlastníctva, nájomná zmluva, ktorá obsahuje súhlas vlastníka alebo všetkých spoluvlastníkov s prihlásením na pobyt s overenými podpismi)
- písomné potvrdenie o súhlase s prihlásením občana na trvalý pobyt s osvedčeným podpisom vlastníka alebo všetkých spoluvlastníkov budovy alebo jej časti, potvrdenie sa nevyžaduje, ak:
- ide o prihlásenie vlastníka alebo spoluvlastníka
- ide o prihlásenie občana, ktorý má zriadené vecné bremeno doživotného užívania nehnuteľnosti
- alebo vlastník príp. všetci spoluvlastníci nehnuteľnosti potvrdia svojim podpisom na prihlasovacom lístku súhlas s prihlásením občana na trvalý pobyt priamo pred zamestnancom ohlasovne
Doba vybavenia
- na počkanie
Správne poplatky
- bez poplatku
- správny poplatok 5,00 € v zmysle zákona č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v platnom znení v prípade, ak občan potrebuje potvrdenie o prechodnom pobyte (je možné uhradiť priamo v pokladni MsÚ). Oslobodené sú potvrdenia pre dávky v hmotnej núdzi a pre príspevok na bývanie.
Prechodný pobyt v zahraničí
Občan, ktorý sa rozhodne počas zahraničného pobytu hlásiť prechodný pobyt v zahraničí, vyplní prihlasovací lístok na prechodný pobyt a svoj podpis na ňom si nechá overiť prostredníctvom zastupiteľského úradu Slovenskej republiky. Vyplnený a podpísaný prihlasovací lístok pošle na adresu mestského úradu. K prihlasovaciemu lístku priloží doklad o pobyte v zahraničí. (alebo povolenie k pobytu, nájomná zmluva, pracovná zmluva atď.) Prechodný pobyt si môže vybaviť aj prostredníctvom splnomocneného zástupcu v Slovenskej republike.
Súvisiace predpisy
- zákon č. 253/1998 Z.z. o hlásení pobytu občanov SR a registri obyvateľov v platnom znení
- zákon č. 395/2019 Z.z. o občianskych preukazoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- zákon č. 145/1995 o správnych poplatkoch v platnom znení
Odhlásenie trvalého pobytu
Občan, ktorý sa pripravuje na vycestovanie do zahraničia s cieľom trvalo žiť v zahraničí, je povinný pred vycestovaním ohlásiť skončenie trvalého pobytu ohlasovni, ktorá vedie údaje o jeho trvalom pobyte; v ohlásení uvedie štát a miesto pobytu, kam hodlá vycestovať, a deň začiatku pobytu v zahraničí, ktorý je zároveň dňom skončenia trvalého pobytu.
Občan, ktorý má pobyt v zahraničí a ktorý sa rozhodne počas tohto pobytu skončiť trvalý pobyt na území Slovenskej republiky, môže ohlásiť jeho skončenie prostredníctvom zastupiteľského úradu Slovenskej republiky alebo prostredníctvom splnomocneného zástupcu v Slovenskej republike.
Tlačivo
- odhlasovací lístok
Doklady a dokumenty
- platný občiansky preukaz
Správne poplatky
- bez poplatku
Súvisiace predpisy
- zákon č. 253/1998 Z.z. o hlásení pobytu občanov SR a registri obyvateľov v platnom znení
- zákon č. 395/2019 Z.z. o občianskych preukazoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zrušenie záznamu trvalého pobytu na návrh vlastníka budovy
Zrušenie záznamu trvalého pobytu na návrh vlastníka budovy občanovi, ktorý nemá k budove alebo jej časti žiadne užívacie právo.
Doklady a dokumenty
- platný občiansky preukaz alebo potvrdenie o občianskom preukaze, cestovný pas
- písomný návrh na zrušenie trvalého pobytu (v prípade, že vlastníkom sú viaceré osoby návrh musia podať všetci vlastníci), ktorý navrhovatelia podpíšu priamo pred zamestnancom ohlasovne, inak ich podpisy musia byť úradne osvedčené
- právoplatné rozhodnutie súdu o obmedzení príp. zrušení užívacieho práva, o rozvode manželstva a majetkovom vysporiadaní.
- návrh na zrušenie trvalého pobytu nemožno podať voči vlastníkovi alebo spoluvlastníkovi budovy alebo jej časti a tiež voči manželovi a nezaopatrenému dieťaťu vlastníka alebo spoluvlastníka
Správne poplatky
- bez poplatku
Súvisiace predpisy
- zákon č. 253/1998 Z.z. o hlásení pobytu občanov SR a registri obyvateľov v platnom znení
Potvrdzovanie príspevku na bývanie
Pri potvrdzovaní žiadosti o príspevok na bývanie sa Mesto riadi zákonom č. 300/1999 Z.z. o príspevku na bývanie.
Potrebné doklady
- žiadosť o príspevok na bývanie
Doba vybavenia
- na počkanie
Správne poplatky
- bez poplatku
Tlačivo
žiadosti o príspevok na bývanie je možné dostať na OÚ oddelenie sociálnych vecí v KN
Príslušný odbor:
Majetkovo-právny odbor, Oddelenie evidencie obyvateľstva a adries
Kontaktné osoby:
Monika Gaál, tel.: 035 2851 304, e-mail: monika.gaal@komarno.sk
Hajnalka Zongorová, tel.: 035 2851 304, e-mail: hajnalka.zongorova@komarno.sk
Určenie súpisného a orientačného čísla na stavbu
Súpisné číslo sa určuje každej budove. Orientačné číslo sa určuje budove na účely orientácie na ulici. Ak má budova viac vstupov z ulice, určuje sa orientačné číslo každému hlavnému vstupu. Ak obec vyhovie žiadosti o určenie súpisného čísla a orientačného čísla, rozhodne o žiadosti zápisom do registra adries a bezodkladne o tom písomne informuje žiadateľa.
Potrebné doklady:
a/ žiadosť o určenie súpisného čísla
b/ kolaudačné rozhodnutie alebo stanovisko stavebného úradu o ukončení stavby pre stavby postavené pred rokom 1976
c/ doklad o vlastníctve pozemku (list vlastníctva zabezpečuje mestský úrad) alebo doklad o inom práve k pozemku
d/ geometrický plán alebo kópia z katastrálnej mapy
e/ zameranie adresného bodu
f/ a údaje o číslach bytov a podlažiach, na ktorých sa byty nachádzajú
g/ ak žiadateľ nie je súčasne stavebníkom stavby, je potrebné doložiť doklad prevodu práv zo stavebníka na žiadateľa
Správne poplatky:
bez poplatku
Doba vybavenia:
do 30 dní
Súvisiace predpisy:
– Zákon SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v platnom znení
– Vyhláška MV SR č. 31/2003, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o označovaní ulíc a iných verejných priestranstiev a o číslovaní stavieb v platnom znení
– Zákon č. 125/2015 Z. z. o registri adries a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení
Tlačivo: link
Zrušenie súpisného čísla na stavbu
Žiadosť o zrušenie súpisného čísla a orientačného čísla môže podať vlastník budovy. Ak obec žiadosti o zrušenie súpisného čísla a orientačného čísla vyhovie, rozhodne o žiadosti zápisom do registra adries a bezodkladne o tom písomne informuje žiadateľa.
Potrebné doklady:
a/ žiadosť o zrušenie súpisného čísla
b/ právoplatné rozhodnutie o povolení odstránenia stavby alebo doklad o odstránení stavby
c/ doklad o vlastníctve stavby (list vlastníctva zabezpečuje mestský úrad)
Správne poplatky:
bez poplatku
Doba vybavenia:
do 30 dní
Súvisiace predpisy:
– Zákon SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v platnom znení
– Vyhláška MV SR č. 31/2003, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o označovaní ulíc a iných verejných priestranstiev a o číslovaní stavieb v platnom znení
– Zákon č. 125/2015 Z. z. o registri adries a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení
Tlačivo: link
Výpis z evidencie súpisných a orientačných čísiel (potvrdenie o veku stavby)
Evidencia súpisných čísiel a orientačných čísiel sa vedie na evidenčných listoch alebo v elektronických médiách.
Potrebné doklady:
– platný občiansky preukaz
Správne poplatky:
2,00 EUR
Doba vybavenia:
na počkanie
Súvisiace predpisy:
– Vyhláška MV SR č. 31/2003, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o označovaní ulíc a iných verejných priestranstiev a o číslovaní stavieb v platnom znení – Zákon č. 145/1995 o správnych poplatkoch v platnom znení neskorších predpisov
Príslušný odbor:
Majetkovo-právny odbor, Oddelenie evidencie obyvateľstva a adries
Kontaktná osoba:
Ing. Imrich Tóth, tel.: 035 2851 361, 0911 703 327, e-mail: imrich.toth@komarno.sk